• امروز شنبه 29 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    زیارت گفتگو و خطابه كثرت نمازهاي حضرت سجاد(علیه السلام)
     
     
     
     

    كثرت نمازهاي حضرت سجاد(علیه السلام)

    نامه الکترونیک چاپ

    حضرت زين العابدين امام سجاد عليه السلام به مانند حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام به كثرت «نماز» شهرت دارند و اين «عبادت» و «نماز» فراوان و زياد ايشان، آثار خود را در جسم شريفشان به جاي گذاشته بودند؛ از جمله ما بين دو چشم ايشان و پيشاني مباركشان برآمده و «پينه» كرده بود و به علت زيادي آن مجبور بودند مرتب آن را كوتاه كنند و لذا حضرت به «ذوالثفنات» مشهور شده بودند و «ثفنه» همان «پينه» و برجستگي كه زير شكم شتر، به خاطر نشستن ايجاد مي شود.
    1- «حمران ابن اعين» از امام محمد بن علي الباقر عليه السلام نقل مي كند كه حضرت فرمودند: «عادت و رويه حضرت علي بن الحسين اين بود كه هزار ركعت نماز در شبانه روز اقامه مي فرمودند و همچنانكه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام انجام مي دادند، براي حضرت پانصد نخله خرما بود و حضرت در نزد هر درخت دو ركعت نماز مي خواندند.» [1] .
    عين اين روايت را جناب جابر جعفي از امام باقر عليه السلام نقل كرده است. [2] .
    2- «عبدالعزيز ابن ابي حازم» مي گويد از «ابي حازم» شنيدم كه مي گفت: «حضرت علي بن الحسين عليه السلام در شبانه روز هزار ركعت نماز مي خواند تا اينكه در جبهه و پيشاني و ساير مواضع سجده ي حضرت چيزي به مانند «پينه» بر زير شكم شتر، بيرون آمد.» [3] .
    3- «عبدالله» پسر حضرت سجاد عليه السلام نيز مي گويد: «پدرم در شب آن قدر نماز مي خواند تا اينكه از شدت خستگي به سان كودكان كشان كشان خود را به بستر خود مي كشانيد!!!» [4] .
    [1] بحارالانوار، ج 46، ص 61، ح 19 (به نقل از امالي ابن الشيخ) و ص 79 (به نقل از مناقب).
    [2] بحارالانوار، ج 46، ص 74، ح 62 (به نقل از اعلام الوري و ارشاد).
    [3] بحارالانوار، ج 46، ص 67، ح 35 (به نقل از علل الشرايع).
    [4] بحارالانوار، ج 46، ص 99، ح 87 (به نقل از كشف الغمه).
    برگرفته از کتاب اسوه ی کامل، ص 193

    منبع : زائرین