عمده دليل وهابيان بر حرمت زيارت قبور - حتى قبر پيامبر(صلىاللهعليه) - روايت ابوهريره از رسول خدا(صلىاللهعليه) است كه فرمود: «شد رحال» يعنى بار سفر بستن، جايز نيست، مگر به سوى سه مسجد: «مسجدالنبى، مسجدالحرام و مسجدالاقصى»؛ صحيح بخارى، ج 2، ص 136، كتاب الصلاة ؛ صحيح مسلم، ج 4، ص 126، كتاب الحج.
در جواب از استدلال به اين حديث مىگوييم:
اولاً، از نظر سند به اعتقاد ما ابوهريره موثق نمىباشد و يكى از جاعلان حديث است. در نتيجه روايات نقل شده توسط او به هيچ وجه قابل اعتماد نمىباشد.
ثانياً، از نظر دلالت نيز مخدوش مىباشد؛ زيرا در اين حديث دو احتمال است:
اول، تحريم بار سفر بستن به سوى تمامى مساجد مگر مساجد سهگانه!
دوم، تحريم بار سفر بستن به همه جا مگر مساجد سهگانه!!
بنابر معناى اول دليلى بر حرمت «شد رحال» براى زيارت قبر پيامبر(صلىاللهعليه) نيست؛ زيرا قبر پيامبر مسجد نيست.
در صورت دوم نيز چنين حكمى ممكن نيست؛ زيرا لازمه آن حرمت هر نوع سفرى است؛ اگرچه به قصد زيارت هم نباشد، كه هيچ كس قائل به آن نيست.
غزالى نيز به اين نكته التفات پيدا كرده، مىگويد: «مسافرت عبادى مستحب است؛ از جمله مسافرت به جهت زيارت قبور انبيا، صحابه، تابعين و ساير علما و اوليا. پس به طور كلى هر كس كه در حال حيات به او تبرك جسته مىشود، در حال ممات نيز مىتوان به زيارتش تبرك جست. لذا شد رحال براى تحقق اين غرض جايز مىگردد. اين موضوع با حديث پيامبر(صلىاللهعليه): «لا تشد الرحال إلّا إلى ثلاثة مساجد» منافات و تعارض ندارد؛ زيرا حديث مربوط به مساجد است و مساجد از آنجا كه همه در فضيلت يكسانند، ترجيحى در سفر براى آنها نيست، مگر اين سه مسجد كه به جهت خصوصيتى كه دارند، سفر به خاطر آنها اشكالى ندارد و اين مسئله غير از سفر براى زيارت قبور اولياى الهى است» احياء العلوم، غزالى، ج 2، ص 247، كتاب آداب السفر.
منبع: پرسمان دانشجويي
- آيا خواستن رزق و روزي و طلب فرزند و.... از امام جايز است؟ اگر نيست پس چرا خيلي از شيعيان اين شرك را همچنان دارند انجام ميدهند و مستقيما از خداوند سبحان كه گفت لا تدعوا معي اله آخر نخوايم؟
- ايّام زيارتي معصومين(عليهم السلام)
- كدام يك از امامان(ع) به زيارت خانه خدا مشرف نشدند؟
- مجاهدت و غيرت دینی حضرت فاطمه (س)
- آيات مربوط به زيارت را بيان كنيد